Комунікативна платформа з технічного регулювання в Україні

РИНКОВИЙ НАГЛЯД

Безпечна продукція на захисті споживачів та чесної бізнес-конкуренції

Купуючи нехарчові товари, наприклад, електроінструмент, будівельні матеріали, побутову техніку, взуття, косметику, мийні засоби важливо бути впевненим у їх безпечності.

Для захисту споживачів від небезпек, що може становити продукція, в Україні працює державний ринковий нагляд.

Цілями ринкового нагляду є захист громадян від небезпечних нехарчових товарів та створення рівного конкурентного середовища для виробників та розповсюджувачів. Ринковий нагляд оперує лише поняттям “нехарчова продукція” та не має відношення до регулювання сфери харчових товарів.

Як відомо, ефективне функціонування будь-якої системи залежить від роботи кожного з її елементів. Одним з головних елементів системи технічного регулювання є ефективний ринковий нагляд, мета якого тісно пов’язана із захистом прав споживачів. Також не останню роль в забезпеченні функціонування цієї системи відіграє державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, зокрема метрологічний нагляд.

Усі ці сфери державного управління мають власні інструменти для захисту як покупців, так і бізнесу.

Хто та як здійснює ринковий нагляд?

Функції державного ринкового нагляду в Україні розподілені між центральними органами виконавчої влади.

Формує державну політику у сфері ДРН Мінекономіки. Безпосередньо ДРН здійснюють 8 органів ринкового нагляду, які визначені Кабінетом Міністрів України (https://bit.ly/3wgOAMs) (далі – ОРН): Держпродспоживслужба, Держпраці, Держлікслужба, Укртрансбезпека, ДСНС, Держекоінспекція, Морська адміністрація, ДІАМ.

Контроль нехарчової продукції під час її імпорту здійснює Держмитслужба.

Органи ринкового нагляду проводять перевірки характеристик продукції, вживають, за необхідності, обмежувальні заходи та інформують громадськість про продукцію, яка становить загрозу суспільним інтересам.

Проактивний ринковий нагляд відбувається у відповідності з секторальним планом компетентного органу. Продукція для перевірки обирається у разі належності до підвищеного ступеня ризику чи наявності підстави вважати, що вона є небезпечною чи не відповідає встановленим вимогам.

Законодавство про державний ринковий нагляд

Законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається з Закону України “Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції” (далі – Закон про ринковий нагляд), Закону України “Про загальну безпечність нехарчової продукції” та інших нормативно-правових актів (у тому числі технічних регламентів).
З повним переліком законодавчих актів у цій сфері:

Хто суб'єкт, що повинен?

Гарантувати безпечність товарів перед введенням в обіг повинні виробники або їх уповноважені представники. Обов’язком цих суб’єктів господарювання є проведення оцінки відповідності продукції вимогам технічних регламентів.

Обов'язки виробників, імпортерів та розповсюджувачів нехарчової продукції

Виробники, імпортери та розповсюджувачі мають відмінні обов’язки при виготовлені та наданні на ринку нехарчової продукції, але у деяких випадках вони співпадають. Наприклад, згідно вимог законодавства, суб’єкти господарювання повинні вводити в обіг, надавати на ринку або вводити в експлуатацію нехарчову продукцію, що відповідає вимогам усіх чинних технічних регламентів, які застосовуються до такої продукції.

Якщо ж стосовно нехарчової продукції не встановлено вимоги технічними регламентами, виробник або імпортер зобов’язані забезпечити відповідність такої продукції загальним вимогам безпечності, які наведені у Законі України “Про загальну безпечність нехарчової продукції”.

Суб’єктам господарювання слід пам’ятати, що за порушення у сфері державного ринкового нагляду виробники, імпортери та розповсюджувачі несуть відповідальність згідно з законом.

Ознаки безпечності продукції

У разі придбання нехарчової продукції необхідно обов’язково звертати увагу на ознаки виконання виробниками та імпортерами встановлених вимог технічних регламентів.

Насамперед на нехарчову продукцію обов’язково наноситься знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує проходження продукцією процедури оцінки відповідності вимогам безпечності. У разі неможливості нанесення знаку безпосередньо на товар, він наноситься на пакування.

Знак відповідності має форму незамкненого з правого боку кола, усередині якого вміщено стилізоване зображення трилисника.

Поряд зі знаком наноситься ідентифікаційний номер призначеного органу, що провів процедуру оцінки відповідності інструменту, зокрема Технічному регламенту безпеки машин.

Дізнайся про небезпечну продукцію зараз

Дізнатися про продукцію, що становить серйозний ризик, споживачі та користувачі можуть на сайті всеукраїнської бази небезпечної нехарчової  продукції «Увага» (https://uvaga.gov.ua).

На сторінках сайту розміщена інформація про виявлену в  Україні та ЄС небезпечну продукцію, законодавча база ринкового нагляду, статті для бізнесу та споживачів, корисні посилання, контакти органів ринкового нагляду  тощо.

Виявили небезпечну продукцію – звертайтесь до органів ринкового нагляду!

У разі придбання небезпечного товару, споживач має право звернутися до органів державного ринкового нагляду з метою перевірки його характеристиквжиття заходів щодо недопущення розповсюдження такого товару.

Ці державні органи проведуть потрібні заходи ринкового нагляду та поінформують про їх результати споживача.

З метою відновлення прав на безпеку товару –  усунення недоліків придбаного небезпечного товару, чи відшкодування витрат на усунення недоліків, або відшкодування сплачених за небезпечний товар коштів чи заміни такого товару споживач має право звернутися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Вебінари на тему ринкового нагляду для представників бізнесу

Сфера державного ринкового нагляду є невід’ємною складовою національної системи інфраструктури якості нехарчової продукції. Суб’єкти господарювання та громадськість грають значну роль у цій системі. Вони дозволяють підтримувати баланс між вимогами споживачів (користувачів) до  безпечності нехарчової продукції та реальними можливостями виробників або імпортерів їх забезпечити.

З метою налагодження взаємодії та взаєморозуміння між державними органами та бізнесом, на базі Комунікативної платформи «Технічне регулювання в Україні»​ проводяться  вебінари, під час яких представники бізнесу отримують відповіді на найактуальніші питання у сфері державного ринкового нагляду та контролю нехарчовою продукції.

ПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ

ПІДПИСАТИСЬ НА ІНФОРМАЦІЙНИЙ ДАЙДЖЕСТ

Функціонування Платформи продовжено за сприяння проєкту технічної допомоги “Застосування та імплементація Угоди про асоціацію ЄС – Україна у сфері торгівлі”, що фінансується Урядом Федеративної Республіки Німеччини та виконується Німецьким товариством міжнародного співробітництва (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH).

Всі права захищені.

Задати питання